SEO står för Search Engine Optimization. Men det skulle lika gärna kunna stå för “Synlig Eller Osynlig”, för det är just det SEO handlar om: din webbplats synlighet, eller osynlighet för potentiella nya besökare. I den här artikeln delar vi med oss av våra tankar kring SEO, och ger dig tips på hur du själv lyckas med optimeringen.
Vad är SEO?
SEO, eller sökmotoroptimering på svenska, handlar om att få din hemsida så högt upp som möjligt bland sökresultaten i en sökmotor, t.ex. Google. Du vill se till så att sökmotorn förstår att det är just din webbplats som tillhandahåller det bästa svaret på en sökning som en användare gjort.
Målet med optimeringen är att öka kvaliteten och kvantiteten av organisk, det vill säga ej betald, trafik från sökmotorn till din webbplats.
Hur fungerar sökmotoroptimering?
Sökmotorn kontrollerar om din hemsida har det bästa svaret på sökarens fråga på två olika sätt: on-page och off-page. En bra SEO är inte omöjlig att uppnå, men det kommer inte utan lite ansträngning. Resultatet är dock värt mödan. En bra SEO ökar trafiken till din webbplats och ser till så att potentiellt nya besökare och kunder hittar dig lättare. SEO är gratis, sover inte, behöver aldrig vila och tar inte ut någon semester, den fungerar alltid så länge du tar hand om den.
Så här optimerar du on-page
On-page innebär att Google går igenom den aktuella sidan på din webbplats, den kollar igenom rubriker, innehåll, struktur, nyckelord och URL adresser.
Nyckelord
Välj ut sidans nyckelord innan du börjar skriva artikeln eller sidan. Vad handlar innehållet om? Vad kan innehållet hjälpa besökarna med? Komprimera detta till ett ord som representeras i rubriken på din sida, i URL adress och i sidans innehåll.
Tänk på!
Du behöver inte skriva om nyckelordet hela tiden. Google förstår synonymer och sammanhang, att använda samma nyckelord flera gånger på en sida tycker både Google och dina besökare är tråkigt att läsa.
Alt-text
Att varva sidans text med bilder är både snyggt och kan hjälpa dina besökare förstå innehållet på din sida bättre. Google kan dock inte förstå bilder, så glöm inte att berätta för Google vad bilden föreställer genom att använda alt-texter. Lär dig mer om hur du lägger in en alt-text till din bild här. Att väva in sidans nyckelord i alt-texten ger bonuspoäng!
Struktur
Sidans struktur har även den stor betydelse för huruvida sökmotorn tycker att din sida verkar relevant för den potentiella besökaren. Huvudrubriken ska helst inte vara för lång, innehållet får gärna delas upp i underrubriker och textens längd ska helst vara mellan 1000 och 2500 ord.
Tänk på!
Sidans kod är också viktig. Rubriker ska vara markerade som rubriker och ha rätt nivå.
<h1> Titel </h1>
<p> Lite text </p>
<h2> Underrubrik </h2>
<p> Lite mer text </p>
Så här optimerar du off-page
Off-page innebär att sökmotorn kollar igenom alla flöden av sidor som länkas via aktuell sida, dessa sidor innefattar både interna länkar till din egen webbplats och andra externa länkar som ingår i länkflödet via den aktuella webbplatsen.
Indexering
För att ta reda på om din sida är relevant, går sökmotorn igenom alla sidor på din hemsida. Detta kallas indexering. Se därför till att dina sidor är länkade till varandra i ett flöde, där inga viktiga sidor försvinner.
En bra länkstruktur innebär att sökmotorn enkelt kan hitta alla dina sidor och indexera dem. Ju fler sidor som sökmotorn kan indexera desto större sannolikhet är det att det hittar sidan med det bästa resultatet som den kan presentera för användaren.
Indexering på andra sidor
Indexering görs inte bara på dina egna sidor utan google kontrollerar även externa sidor som du länkat till. Att marknadsföra största konkurrenten på din egen webbplats kanske inte låter så lockande, men det kan faktiskt hjälpa dig! Genom att länka till relevanta hemsidor, och få relevanta hemsidor att länka till dig, lär sig Google mer om ditt företag och vilken bransch du verkar i.
Bounce rate
Inom SEO finns även något som kallas bounce rate. Bounce rate innebär att sökmotorn kontrollerar hur många besökare som går in på din sida och sedan direkt lämnar. De personer som helt enkelt inte fick någon hjälp på din sida trots att du låg högt uppe i resultatlistan. Ju högre ”Bounce rate” du har desto lägre rankas du senare i Googles resultatlista. Länkar och nyckelord i all ära, men glöm inte målet med SEO. Spela i samma lag som sökmotorn, sökmotorns mål är att hitta det bästa resultatet utifrån varje sökfråga och ditt mål är att leverera det bästa resultatet.
När har jag lyckats?
För att se om dina nya SEO-kunskaper har påverkat trafiken kan både kvalitativ och kvantitativ trafik mätas med verktyg som exempelvis Google Analytics. Kvantiteten utvärderas genom att titta på om trafiken har ökat. Kvaliteten kan bland annat utvärderas genom att titta på besökarnas klickfrekvens, hur länge de stannar på sidan samt genomsnittligt antal sidvisningar.
Kan vi hjälpa dig med SEO?
Sökmotoroptimering är ett ständigt pågående arbete, men med tipsen i den här artikeln kommer du en god bit på vägen mot en optimerad hemsida. Vill du att vi hjälper dig? Inga problem – vi finns bara ett samtal bort!