Är du redan igång med din hemsida? I den här artikeln tipsar vi om lite åtgärder du alltid kan göra för att hålla din hemsida fräsch och inbjudande efter lansering, så att dina besökare fortsätter upptäcka ditt innehåll!
Uppdatera!
Att hålla din hemsida uppdaterad innebär inte nödvändigtvis tekniska förändringar. Det gör mycket att bara hålla hemsidan levande med nytt material. Genom att uppdatera till exempel nyheter, personalprofiler, referenser eller kundcitat finns det alltid anledning att besöka hemsidan igen och upptäcka det nya innehållet. Det visar alltså att verksamheten håller sig aktiv och gör det mer naturligt att forma en närmare kundrelation, då du uppfattas som tillgänglig och närvarande.
Att hålla hemsidan uppdaterad är också väldigt positivt för hemsidans SEO, eller ”sökmotoroptimering” som det så fint heter. SEO är, enkelt förklarat, arbete för att förbättra synligheten av din hemsida på de olika sökmotorerna. Genom att uppdatera din hemsida löpande med nytt innehåll ser du till att t.ex. Google kikar på den oftare, vilket kan förbättra din rankning. Några konkreta exempel på hur du kan arbeta vidare med SEO är bland annat genom att optimera dina nyckelord, alt-texter och länka till ditt och andras material.
Tänk på nyckelord
När det handlar om att skapa nytt innehåll är det bra att du tänker på nyckelord och utformar texterna utefter det. Nyckelorden behöver inte upprepas, variera gärna med synonymer, Google förstår sammanhanget och det blir roligare att läsa. Även befintliga texter kan vidareutvecklas för att på ett bättre sätt inkludera de viktigaste nyckelorden.
Beskriv bilder med alt-text
När det kommer till bilder bör du även tänka på att skriva alt-texter, alltså beskrivningar som visas om bilden inte kan laddas in eller om en besökare använder en skärmläsare. Detta är inte bara bra för SEO, men gör också din hemsida mer inkluderande för personer med nedsatt syn. När du skriver dina alt-texter försök att inte börja med ”bild på” eller ”grafik med”, då det upprepar det omgivande textinnehållet. Tänka istället på hur du hade beskrivit bilden för någon annan i telefon. Bilden nedan har till exempel alt-texten ”apa som kollar sig själv i spegel”.
Länka till annat material på hemsidan
Det är alltid bra att länka till relaterat innehåll för att bjuda in till att fortsätta läsa. Om du till exempel ska publicera en artikel, ställ dig frågan om det finns andra relevant artiklar du kan länka till? Att skapa kopplingar till annat material gynnar både SEO(då Google uppskattar interna länkar) och uppmuntrar besökare att spendera mer tid på hemsidan.
Vill du ha fler tips om hur du kan förbättra din hemsidas synlighet? Läs gärna vår artikel om SEO genom att trycka på knappen nedan! (såg du vad jag gjorde där ?)
Fokusera på identiteten
En annan viktig aspekt av att få dina besökare att stanna är att hålla fokus på företagsidentiteten både visuellt och innehållsmässigt. Att använda befintliga grafiska element och strukturer gör det både enklare att redigera och förstärker varumärket i sig.
Texthierarki och artikelstruktur
En väl strukturerad text innebär att informationen är hierarkist uppdelad med hjälp av tydliga rubriker, underrubriker, ingresser och brödtexter. Det gör det lättare för läsare att följa textflödet och ta till sig information. Att följa liknande strukturer på liknande typer av innehåll gör din hemsida mer sammanhängande och tillgänglig.
Förmedla med bilder
Bildval är ett bra sätt att förmedla din identitet – som vi ofta får höra, säger en bild mer än tusen ord. Detta kan vi uttnyttja för att dra uppmärksamhet till viktigt innehåll. Det bästa är att ha eget bildmaterial av högkvalitet skapad för just ditt projekt. Men, det finns också resurser med copyright-fritt material som håller hög standard och kan användas för att stödja ditt innehåll och din identitet. Unsplash eller Pexels är två bra exempel på sådana resurser.
Ha dina mål i åtanke
Vad är målen med din hemsida? Om du inte tänkt på den frågan så är det kanske dags att fundera på det och definiera dina mål.
Vill du uppfattas som pålitlig? Då kan kundcitat eller recensioner vara ett bra sätt att få dina besökare att lita på din verksamhet. Kundcitat är alltså berättelser från kunder som använt din produkt eller tagit del av din tjänst.
Kanske vill du öka kundlojalitet? För att öka kundlojaliteten kan det vara bra att försöka hitta vad som är unikt för din verksamhet – vad får dig att sticka ut? Det är därför din målgrupp kommer till dig, fortsätt därför skapa innehåll som tilltalar dem!
Eller, vill du att fler ska upptäcka företaget? Det finns säkert mycket innehåll på din hemsida som kan spridas vidare till nya ögon genom sociala medier. Du kan t.ex. dela artiklar och på så sätt leda besökare in till din hemsida där de kan få mer information om din verksamhet.
Vad betyder allt det här? Tänk på vad du vill säga till vem och bara gör det 🙂
För att få besökare att stanna på ens hemsida…
…måste man alltså tänka på att hålla sin hemsida uppdaterad med nytt innehåll, hålla koll på struktur, identitet och se över vilka mål som ska uppnås. Även om det kan vara något resurskrävande är det samtidigt gynnsamt att skapa innehåll löpande för att fånga uppmärksamhet och driva trafik till din hemsida. Den är på många sätt ansiktet utåt för din verksamhet, och då är det värt att lägga lite extra tid för att engagera dina besökare!
Behöver du hjälp med att skapa innehåll och hålla din hemsida aktiv? Hör av dig till oss, så hjälper vi dig!