Idag är det World Design Day, en dag där design uppmärksammas över hela världen. Årets tema är “Be Professional”, som bland annat lyfter frågan om designers roll och ansvar. Ylva och Johan, som just nu gör sin praktik på Hamrén, bjöd in vår lilla panel av designers, utvecklare och projektledare att diskutera frågor på temat.
Vad är professionalism inom design enligt Hamrén?
Vad professionalism innebär i design är såklart en subjektiv term, men Hamréngänget är överens om att design ska vara målinriktat och ska lösa kundens problem.
“Kundens röst får vara med i designen. Det är den man får anpassa sig till” säger Silvia.
Kärnan i designarbetet är att kommunicera kundens budskap, som man får spegla genom sitt kreativa uttryckssätt. Att kunna lyssna, tolka och anpassa sig efter kunden är professionellt.
Design ska såklart alltid ha en baktanke. Innan formgivningen börjar vi med research och att samla in så mycket kunskap som möjligt, som exempelvis att kolla på målgruppen. Att bara slänga ihop något som inte passar kunden är inte en metod som Hamrén använder.
“De [kunden] anlitar oss för vår expertis” säger Rebecca. Designbesluten ska byggas på kunskap och kunna motiveras för kunden.
“Professionell design kräver kunskap, kompetens och erfarenhet” sammanfattar Silvia.
Hållbarhet är också ett viktigt ord. Nya trender dyker upp hela tiden, och det är lätt för företag att dras med. Lika snabbt som de kommer byts de ut mot något nytt.
“En mindre professionell logotyp är en som är nice nu men som inte kommer vara hållbar i över tio år” säger Sanna. Helt enkelt är det bättre att satsa på något som håller sig relevant i tiden och inte bara just nu.
Vad tycker ni på Hamrén är viktigt att tänka på när det kommer till design?
Det är viktigt att ifrågasätta sig själv, till exempel om designen fungerar för en viss målgrupp. Det är värt att utforska flera lösningar innan man väljer något att rikta in sig på. Eftersom vi ofta designar för både webb och tryck tänker vi extra mycket på helheten och på att baka in möjligheter för vidareutveckling. På Hamrén värdesätter vi kreativitet och spännande design, men inte till kostnad av bra funktionalitet. Företag har börjat förstå hur viktigt det är att få fram ett tydligt budskap till sina kunder.
Det är även viktigt att vara engagerad och att engagera genom design – att skapa en unik personlighet är ett måste för alla företag, organisationer och individer, eftersom det leder till ett starkare och mer igenkännbart varumärke.
Vad har designern för ansvar?
Designerns ansvar är främst att lösa problem på ett sätt som uppfyller kundens mål. Detta på ett sätt som kommunicerar företagets budskap och riktar sig till rätt målgrupp. Designern måste veta vilka personer som är viktigast, men får samtidigt inte ha förutfattade meningar om dem. Design ska vara till för alla, oavsett om man avviker från normen. Att se till att det inte är vi själva som skapar problemen är väldigt viktigt.
”Design ska vara till för alla, oavsett om man avviker från normen.”
Hur tror ni designarbete kommer att se ut i framtiden?
Många tror att sociala medier kommer att ta över, men Hamréngänget tror att hemsidor fortfarande kommer att vara ett viktigt verktyg för företag. Det ger företag en unik plattform att visa upp sitt varumärke och skapa igenkänning till sin målgrupp. Företag vill sticka ut, och kan göra det med sin personlighet och visuella stil. Nu vet de att design kommer ge return on investment och uppskattar kreativ design mer än förut.
Nya open-source verktyg kommer finnas tillgängliga och designers kommer att samarbeta mer med varandra. Sättet att jobba med design och kunder kommer utvecklas och bli mer digitalt.
Teknisk utveckling kan göra nya verktyg tillgängliga för designers som till exempel kan simulera personers färgseende för att förstå hur andra ser färg eller nya trycktekniker som holografiskt tryck. Nya enheter att designa för kan också dyka upp. Samtidigt kommer byråer få designers som är experter på ett visst område. Människor kommer inte bli utbytta mot digitala tjänster, utan jobbar jämsides med dem.
“Design stannar – bara tekniken och kanalerna kommer förändras” säger Silvia.
Hamrén ger tips på hur du kan hitta inspiration!
- Att lämna datorskärmen för en stund och ta promenad eller bara titta ut genom fönstret är ett bra sätt att få nya intryck och inspiration.
- Kolla igenom tidningar och böcker. De behöver inte ens handla om design, inspirationen kan komma ändå!
- Det finns också massor av inspiration tillgängligt på webben. Vi på Hamrén använder oss bland annat av Pinterest, Dribbble, Behance, Mindsparkle och Instagram! Och om dessa inte räcker så finns det över 1.5 miljarder hemsidor att upptäcka!