Läxhjälpen önskade en mer användarvänlig hemsida med ett modernare utseende och fokus på läsbarhet. Deras föregående hemsida hade uppfattats som svårnavigerad där viktig information var jobbig att hitta. Vi tog fram en hemsida med stilren design, som är tydlig för användaren och som leder till ökad konvertering.
Användarvänlighet är A och O när det kommer till konvertering
Ett av de stora målen för Läxhjälpen med deras nya hemsida var att öka antalet ansökningar till jobb som läxhjälpare. Det andra primära målet var att få kontakt med fler intresserade stödpartners. Tidigare hade potentiella rekryteringar uttryckt att det var svårt att veta vart närmaste samarbetsskola låg. Det var även otydligt för samarbetspartners vart man faktiskt skulle donera pengar som partner och vem på kontaktsidan som hade ansvar för vad.
Tydlig struktur för bättre läsbarhet
Vår lösning var att göra hemsidan mer lättnavigerad där de viktigaste sidorna är det första man ser i menyn. Informationen presenteras på ett mer överbegripligt sett vilket gör det lättare att hitta det man letar efter. Vi fokuserade på en stilren layout med starka accentfärger där läsbarhet var en stor prioritet. Genom förenkling och förtydligande i hur innehållet presenteras skapade vi en bättre användarupplevelse som resulterar i nöjdare användare och bättre konvertering.
Lättare att hantera och uppdatera
Vi gjorde det även mycket lättare för Läxhjälpen att själva lägga till nytt innehåll till hemsidan. På Hamrén brukar vi rekommendera kunder att se deras hemsidor som ”levande dokument”. Underhåller man sin hemsida med nytt innehåll ger man besökare en anledning att återvända till sidan. Detta är även viktigt för Google när det kommer till sökmotoroptimeringen, då hemsidor som uppdateras regelbundet ofta hamnar högre upp i sökresultaten.