Det är alltid svårt att sia om framtiden, men enligt en studie från Gartner kommer 90% av alla jobb hotas av artificiell intelligens, eller AI, redan år 2030.
Ingen vet helt säkert hur det kommer påverka oss som jobbar med marknadsföring, men troligtvis kommer datorer inte kunna ha samma grad av kreativitet som vi människor, vilket ju bådar gott för oss som jobbar med just det. Generellt kan man säga att om du har ett varierande arbete med många olika uppgifter kommer du vara svårare att ersätta än någon som till exempel skruvar fast en specifik mutter på en växellåda vid ett löpande band.
AI på internet idag
Därmed inte sagt att AI inte finns på internet, eller att det inte redan idag påverkar hur vi jobbar med marknadsföring. Kort sagt kan man säga att en AI på internet lär sig saker om dig, minns dem, och tar upp det nästa gång du besöker sidan. Lite som en trevlig vän som minns saker om dig och återkopplar. Eller kanske snarare en riktigt smooth säljare, för målet är ju inte vänskap utan att du ska konverteras från besökare till kund. AI gör det genom att till exempel minnas ditt namn eller vad du varit intresserad av tidigare. Vi har nog alla fått upp annonser som påminner om varor vi inte checkat ut från varukorgen. En typisk AI-funktion.
Ett exempel där AI varit en en bidragande faktor till framgång är e-handeln Amazon där deras AI lyckats analysera vad personer vill köpa och baserat på det tar fram förslag på produkter. Direkt när du går in på sidan får du rekommenderade produkter baserat på vad du tittat på eller köpt tidigare. Om deras AI samlat tillräckligt bra information så du vill köpa någon av produkterna som presenteras kan du göra det med ett enda klick, eftersom du vid tidigare köp lagt in din adress och betalningsuppgifter. En smidig konvertering.
AI på internet imorgon
Det är troligt att det i framtiden också kommer finnas AI som skapar hemsidor, men det finns lite olika teorier om vilken nivå datorer kommer prestera på. Förhoppningsvis kommer the human touch alltid behövas, i ett sånt scenario skulle de som idag är webbdesigners snarare bli art directors till sina datorer.
En annan teori är att det kommer gå att skapa ett ADI, Artificial Design Intelligence, som kan förstå designprinciper och skapa ett universellt medelvärde av webbdesign. Genom att dessutom analysera var besökare klickar och vilka beteenden som leder till konvertering kommer den kunna snabbt bygga om en sida för att passa olika demografier. I det scenariot skulle inte bara templates bli överflödiga, utan också människan som kreatör.
Än är vi inte där
Än så länge byggs de bästa hemsidorna dock av människor av kött och blod, och framförallt med hjärna och hjärta.
Om du inte vill vänta in framtiden utan behöver en hemsida redan idag kan du kontakta oss via formuläret nedan eller direkt till info@hamrenmedia.se
Här kan du läsa om hur vi bygger våra hållbara hemsidor. Läs mer här >>>