Nytt år och nya trender! Här kommer Hamréns spaning för vilka designval vi kommer se mer av 2019, och vilka trender från tidigare år som fortfarande hänger i.
01. Mobile first, fortfarande
Vi fortsätter sitta allt mindre vid stationära datorer, vilket ökar kraven på webbdesignens tydlighet som i sin tur påverkar övriga trender. Mobile first innebär i kort att formen tas fram med mobila enheter i fokus, och att desktop-versionen blir en variant av mobilversionen.
02. Lättnavigerat och förenklat
När mobiltelefonen blir det medium där designprocessen startar faller det sig naturligt att formen blir mindre komplicerad, både typografi och illustrationer måste fungera även i små format. Dessutom är konsumenterna nu såpass vana vid det avskalade och lättnavigerade att många företag tar med sig estetiken hela vägen in i varumärket.
Ett exempel är det anrika modeföretaget Burberry, som gjort en helomvändning från sin eleganta och rikt dekorerade look till en tidlös linjär typografi. Men det är inte bara Burberry som förenklar, fler och fler företag väljer logotyper skrivna enbart i gemener med en enfärgad minimalistisk logotyp bredvid. Detta gör att många företag oavsett bransch har liknande typografi, från Burberry, till Airbnb, till Spotify.
Dessa mer avskalade och konservativa logotyper ger företag chansen att förändra den grafiska profilen och innehållet utan att behöva ändra själva logotypen. Stilgreppet ger en frihet att leka med uttryck och innehåll och ger upphov till vad vi berättar mer om i ”07. Vågad typografi och kontraster”.
03. User experience: förhållningssättet som håller kunden i handen
Begreppet User experience (UX) handlar om en persons känslor och attityd till en produkt, ett system eller en tjänst. Det handlar också om systemets nytta, hur enkelt det är att använda och dess effektivitet. Vikten av bra UX är i sig inget nytt, men att sätta användaren i fokus känns väldigt 2019 och därför får det en plats på vår trendspaning. När valmöjligheterna för konsumenten hela tiden blir fler, måste målet för en hemsida vara att bli det minst krångliga alternativet. Är utcheckningen av en varukorg för lång eller svår att förstå går kunden helt enkelt till en konkurrent med bättre UX och köper den där.
Bra UX uppstår när alla delar av en hemsida, från grafisk design till användarvänlighet och informationsarkitektur, samspelar med text.
Den trendsäkra produktiva skribenten (/copywritern/nyhetsbrevförfattaren/UX writern) Mattias Åkerbergs senaste nyhetsbrev UX Writing Summarized är det senaste tecknet på att användarens upplevelse av text på internet blir viktigare och att vi kommer se fler visitkort med titeln UX Writer under året.
PS. På Hamrén har vi under hösten uppdaterat våra kunskaper om UX Design via Berghs School of Communication, och vår nyanställda innehållsproducent Malin har koll på UX Writing. Är du också nyfiken på UX? Vi rekommenderar UX Writers Collectives onlinekurs!
04. Avancerad färg och form
Levande färger och drömmiga gradienter i bakgrunder och på objekt fortsätter vara en stor trend även under 2019. Denna trend är tätt sammanbunden både med den 3D-estetik som blivit allt vanligare, men också att kvalitén på våra skärmar blivit bättre vilket också är mer tillåtande när det kommer till färg.
05. Levande koraller
Färginstitutet (och färgförsäljaren) Pantone har valt året efter den långa sommaren som gav svenskarna klimatångest att namnge sin kulör PANTONE 16-1546 Living coral (levande korall), om det är en pik mot turismen som dödar korallerna är svårt att veta eftersom Pantone inte själva kommenterat det. Kulören kan beskrivas som en energisk och varm orange-rosa med underton av guld. Den är framtagen som en reaktion mot vårt allt mer digitaliserade liv eftersom vi, enligt Pantone, nu söker autentiska och uppslukande erfarenheter för att få en känsla av kontakt och närhet. Färgen ska symbolisera vårt inre behov av optimism och upplyftande aktiviteter. Vi tycker att Pantone satt huvudet på spiken med denna kulör och vårt ökade behov av upplevelser som känns äkta och nära.
06. Rörliga delar
Med bättre uppkoppling både hemma och på jobbet blir det allt vanligare med relativt tungt innehåll, som videor och GIF/SVG-animationer. Även så kallade mikrointeraktioner (MI) som till exempel genomtänka hover-effekter blir vanligare.
07. Vågad typografi och kontraster
Fler och fler väljer bort bilder till förmån för större rubriker, vilket tillsammans med bättre skärmar gör att den tidigare så ogillade seriffen nu blir allt vanligare på webben. Även om linjära teckensnitt fortsätter vara det självklara valet för brödtext kommer 2019 bli seriff-rubrikens år. Dessutom kommer rubrikerna rent designmässigt kunna breda ut sig på nya vis, 3D-rubriker, metall-liknande effekter och känslan av att texten kan rinna iväg kommer ge kreatörer stor frihet med det visuella uttrycket.
Formgivningen kommer kommer alltså under 2019 utmärka sig genom att tilltala sinnet, pigga upp och att den kommer ha ett lekfullt förhållningssätt till färg och form. Dessutom blir kundens behov av äkta och autentiskt bemötande från företag allt större. Att ha en produkt eller tjänst som är toppen räcker inte, kunden vill också redan när de kommer in på hemsidan få en känsla av att den här produkten eller tjänsten är personlig, autentisk och till för just hen. Därför blir också begrepp som UX Writing ett buzzword för 2019.
TL;DR Webbtrender 2019: Målet är att vara lätt att förstå och rolig att titta på.