Bli pilot i din Google Analytics

På samma sätt som en pilot använder instrumentpanelen för att ta beslut, kan du använda Google Analytics. Där finns information om vilka besökarna är och hur de surfar på din hemsida. Men vad är den viktigaste informationen och hur använder man rapporterna?

Google Analytics är ett viktigt verktyg och används mycket inom webbanalys och digital marknadsföring. I Google Analytics samlas data och statistik från trafiken på en hemsida där man bland annat kan se sidans laddningstid, mest besökta sidor och hur mycket trafik som finns. Det är bra sätt att hålla koll på sina besökare, hur man bäst utvecklar sitt företag till att växa och där målet kan vara att ha ett stadigt antal besökare per månad.

Rapportens delar

I Google Analytics finns ett antal olika rapporter, Realtid, Publik, Förvärv, Beteende och Konverteringar. Google Analytics 4 är en uppgradering där all data kommer finnas och där det är enklare att hitta.

Realtid

I Realtid syns allt som händer på sidan just nu, man kan se plats, var de kommer ifrån och vilka sidor de är intresserade av. 

Publik

Publik visar demografin av personer som är inne. Man kan till exempel se ålder, språk (inställt av Google), geografisk plats (land och stad), enhet (dator, tablet, mobil), webbläsare (Chrome, Edge, Safari) samt kön.

Demografin visar vilken målgrupp företaget riktar sig åt, om man borde smalna av eller breda målgruppen. Man kan även ta reda på en typisk persona som oftast är intresserad av att köpa en produkt eller vad den är mest riktad åt.

Förvärv

Förvärv visar hur en användare kommer in till hemsidan. Vilken trafikkälla de använder, bounce rate/avvisningsfrekvens, sessionslängd och sidlängd.

  • Organisk trafik: Besökarna hittar din webbplats via Googles sökmotor
  • Direkt trafik: De som skriver in adressen direkt i adressfältet
  • Referral: När trafik kommer in via en annan källa
  • Social: De som kommer från sociala medier
  • Avvisningsfrekvens: Hur många lämnar efter att besökt en sida
  • Sessionens längd: Hur länge de är inne under en session
  • Sidlängd: Hur länge de är inne på en sida och innan de går vidare till nästa sida

Beteende

Visar hur dina besökare beter sig på hemsidan. Beteendeflödet visar en karta över vilken resa en användare tar från början till slut. Var användaren är mest engagerad och var de hoppar av.

Vilka sidor som är mest visade, hur länge man är på sidan och hur lång laddningstiden är finns också där. Men det som ligger i fleras intresse är trafiken. Vilka besöker din hemsida och utifrån det sätta upp specifika mål. 

Konverteringar

När det har skett en form av konvertering till en kund till exempel vid ett köp, hur många som har konverterat i ett uppsatt mål till exempel ett formulär, eller en potentiell kund. Eller är det att bli hittad på Google ni behöver fokusera på? 

Vad vill man veta när man gör en analys på sin hemsida?

Det viktigaste man behöver för att göra en analys är se besökares tid på sidan, hur de hamnade på sidan och vilka sidor som är mest besökta, vad man gör och vad man vill att de ska göra. Men mycket är beroende på vad man vill mäta. 

Glöm inte, byt till GA4

Google Analytics Universal är den nuvarande versionen av Google Analytics. Google Analytics 4 kommer bli en nyare, uppdaterad version av Google Analytics Universal. Det finns skillnader i Google Analytics Universal och Google Analytics 4 i bland annat hur man navigerar sig då utseendet är annorlunda och delarna är på olika ställen.

Den 23 juli 2023 kommer Google sluta samla in data från Google Analytics Universal, vilket betyder att om du inte redan har flyttat över data till Google Analytics 4, är det en bra sak att göra nu. Behöver du hjälp med ditt Google Analytics konto är du välkommen att kontakta oss. 

Behöver du hjälp? Tryck här för att komma till vår support.

support

Redo att starta
ditt projekt?

Har ett projekt i åtanke eller idé som du vill bolla? Hör av dig! Vi ses gärna på en kopp kaffe i Norrköping eller Malmö.