Visste du att det tar mindre än 30 sekunder för en besökare att forma ett intryck av din hemsida? Därför är det otroligt viktigt att fånga uppmärksamheten snabbt så att de upptäcker allt fantastiskt innehåll du har att dela med dig. Här är fyra saker vi gör för att få dina besökare att stanna på din hemsida!
Nyckeln: användarvänlighet!
Om man skulle sammanfatta svaret på frågan ”hur bygger vi upp en hemsida som får besökare att stanna?”, så är svaret kort och slätt: användarvänlighet. En hemsida som sätter sina besökare i första hand och följer principer för användarvänlighet kommer alltid att vara bättre än en som inte gör det. Men vad menar man egentligen med användarvänlighet? Sammanfattat är användarvänlighet åtgärder för att förenkla och tydliggöra ett system. Det handlar helt enkelt om att skapa en hemsida som är lätt och behaglig att använda. Vid det här laget har nog de flesta lärt sig hur en vanlig hemsida är upplagd och vart man troligtvis kan hitta det man söker. Därför kan det vara bra att följa de standarder som finns inom webbdesign, då det gör inlärningen av din hemsidas system mycket mer effektiv.
Bjud in till interaktion
Kanske har du hört talas om en “CTA” knapp? En CTA, eller “call to action” som det står för, är en visuellt utstickande funktion oftast i formen av en knapp, länk eller budskap. Syftet med en CTA är att leda dina besökare till det huvudsakliga målet för hemsidan, eller att starta en viktig åtgärd. Att placera CTA element på sin startsida, samt i slutet på exempelvis artiklar, ger besökare ett naturligt flöde genom hemsidan och bjuder in till att fortsätta interagera med den.
Engagera med content
Om man vill att besökare ska stanna kvar på en hemsida är det viktigt att engagera dem, att ge ett spännande intryck! Det finns många sätt att öka engagemang, men ett enkelt sätt att få besökares uppmärksamhet är genom bild och rörelse. Inspirerande videos eller animationer på din hemsida kan fånga uppmärksamheten och få många att stanna kvar. Bilder eller filmmaterial av mänskliga interaktioner med din service eller produkt är extra hjälpsamma då det tillåter dina besökare att relatera till det du erbjuder!
Förenkla så mycket som det går
En tumregel i webbdesign är enkelhet, minimera till det allra viktigaste. Detta betyder visuellt att hålla fokus genom att undvika överflödiga komponenter som gör hemsidan rörig. Varje gång du går in i ett rum läser du omedvetet av omgivningen, likaså gör dina besökare när de öppnar din webbplats. Beroende på hur stökig din hemsida är varierar den kognitiva belastningen, alltså hur mycket det finns att läsa av. Ett sätt att förenkla din webbsida är att minska stegen dina besökare måste gå igenom i viktiga processer eller bara för att komma åt den information de söker. Det gäller att vara sparsam med dina besökares tid – ju mindre friktion desto mer nöjda besökare.
För att sammanfatta…
Det behöver inte vara jättesvårt att fånga besökares uppmärksamhet, med några enkla knep kan man locka många att stanna kvar och ta en titt. Det kan hjälpa att förenkla så mycket som det går, engagera med bild och rörelse och genom att ha tydliga ingångar i designen med CTA element. Glöm inte heller det mest centrala: användarvänligheten.
Behöver du hjälp med att skapa en hemsida? Eller har du fler frågor kring hur du kan få dina besökare att stanna kvar på din hemsida? Hör av dig till oss, så hjälper vi dig!